Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

lördag 6 februari 2010

Sömnad

Idag har jag sytt färdigt den andra gardinen, som jag började på i veckan. Idag mådde jag betydligt bättre, så resultatet blev därefter. =)
Jag gav mig inte på att sätta upp dem, eftersom jag måste kapa gardinstången, skruva och ha mig för att få upp dem, och det överlåter jag helt kokett åt min sambo. (Annars är det jag som får skäll när det ramlar ner...)

Men jag nöjde mig inte med det, utan plockade fram tyget jag köpte i måndags, och började på filten som ska skickas till Tyskland. Jag broderade namn och datum med en mellanblå färg på mörkgrå fleece, och kunde sedan konstatera att det inte syntes särskilt bra...
Men uppfinningsrik som jag är bestämde jag snabbt att min avsikt var att göra det lite diskret. (Snacka om efterkonstruktion!)

Om jag hinner i morgon ska jag sy ihop fleecetyget med den söta flanellen, och så har vi en dubbelsidig mysfilt (med diskret namnmärkning) att skicka till den lille parveln. Det är inte speciellt svårt, det ska bara bli raka sömmar och så ska det hinnas med. Det är nog det värsta! I morgon ska jag både åka till blomsterbutiken (hurra!) och gå på kalas.

Min söta dotter inspireras lätt av min kreativa sida, men hon blir väldigt upprörd när det inte är så lätt som hon skulle önska. Hon är inte så mycket för att öva, utan bryter ihop av hopplöshet när hon inte kan. Att det är första gången hon försöker spelar ingen roll.

Idag hade hon planer på att sy en egen filt till kompisens lillasyster och brodera hennes namn på den. Bristen på tyg och hennes misslyckade försök att brodera ett hjärta senast var av underordnad betydelse. Jag påtalade åtminstone det ena (och nämnde nog lite diskret det andra också) och lite senare kröp hon upp i soffan och kikade över axeln på mig och mitt broderi, med orden: "...så att jag kan lära mig sy någon gång!" Det är lovvärt, men om man inte vill öva hjälper det nog inte så mycket att titta på...
Men jag ska i alla fall investera i lite enklare material. Mina grejer är mer avpassade för små stygn, och det är väl inte det ultimata nybörjarkitet.

Inga kommentarer: