Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

onsdag 5 januari 2011

Vilken dag! =)

Idag tog jag med min stora tjej och hennes kompis med tillhörande mamma till Stockholm, Globen och Disney on Ice.

När vi gjorde oss i ordning valde hon ut ett halsband åt mig, ett som hon själv har tillverkat, och sa att det var mitt lyckohalsband idag. "Så att inte bensinen tar slut." Då tar man inga risker, utan går glatt runt med ett brokigt rörpärlshalsband hela dagen. =)

Tyvärr skyddade det inte mot alla bilrelaterade otursmoment, för redan efter två minuters bilfärd mötte vi snöröjarna, jag räknade ut att vi inte skulle kunna mötas på den smala vägen och backade tillbaka till korsningen jag just svängt i, och... körde fast i snövallen.
Naturligtvis var det på fel sida, så när jag tog mig ur bilen för att försöka charma killarna i traktorn att hjälpa mig loss fick jag pulsa i drygt knädjup snö. Till slut lyckades vi med förenade krafter få loss bilen, och vi for vidare till våra medresenärer (vars pappa/sambo blev en aning skeptisk till vår långa resa när han fick nys om min lilla incident...) och därefter mot Stockholm.

Resten av resan gick utan problem (men med värmen fokuserad på fötterna för att om möjligt hinna torka mina snöfuktiga jeans innan vi skulle ut i kylan igen), och snart nog var vi på plats i Globen. Som tur var hade vi två femåriga Globen-nybörjare med oss, så jag kunde ganska lätt maskera min egen fascination genom att låtsas påpeka allt för dem: "Titta ut genom förstret där, så ser ni att när vi går in här är vi liksom inuti själva bollen!" "Oj, titta så högt upp vi sitter!" och så vidare.

Vi var inte förstahandsvalet som sällskap på det här evenemanget, men de som tillfrågades först tackade nej för att det var så dåliga platser. Jag tyckte att vi såg rätt bra.


Årets story utspelade sig på Disneyland, och i början var allt frid och fröjd.


Personalen städar och fixar det sista, samtidigt som besökarna börjar strömma in.

Sen får Musse och hans vänner för sig att också åka runt och titta på alla attraktioner, och då börjar äventyren.


Kalle jagar en livsfarlig nilkrokodil som, om man tittar lite närmare på bakbenen...


...åker skridskor!
Fantastiskt vad dagens nilkrokodiler klarar av! =)

Lite senare dansar de tillsammans med björnen Baloo och ett helt gäng apor i djungeln.


De träffade på Alice, som virvlade runt i sitt Underland.


Tekoppen som syns i bakgrunden snurrades omkring på isen som en sån där tekoppskarusell, och en flicka ur publiken och hennes mamma fick åka med. Med tanke på att ingen frågade oss, hade vi kanske inte så bra platser i alla fall...

Under den dagliga paraden på Main Street fick vi se alla möjliga figurer. Snövit, Piff och Puff, Woody och Buzz Lightyear (från Toy Story) och så den vackra Askungen med prins.


Men plötsligt dök den onda fén från Törnrosa upp.


Hon förtrollade både Kalle och Mimmi så att de och hela paraden somnade. Som tur var kunde vi i publiken hjälpa Superhjältarna (the Incredibles) att rädda dem.
Jag är så stolt! =)

Hela showen utfördes till ljudet av de "riktiga" svenska rösterna, så Mr Incredibles imponerande skridskoåkning blev på gränsen till ofattbar när han lät som Allan Svensson. :D

Min vanligtvis så folkilskna femåring hade en av sina bättre dagar, och även om hon blev lite sur på kompisen i bilen på väg hem, var det inga direkta utbrott eller otrevligheter på hela dagen. Jag tror att hon gillade hela utflykten. (Trots att hon hatar Stockholm för att det är så långt att åka.)

Jag tror visserligen att hon gillade showen och var lite imponerad av hela grejen med Globen och allt, men jag misstänker ändå att hennes största behållning av dagen var den ljussnurra som vi köpte när vi skulle gå.



När man trycker på knappen börjar Askungen att dansa, och de underliga armarna snurrar samtidigt som det lyser längst ut. Effekten i mörker är rätt häftig, men den syns tyvärr inte så bra på mina bilder.

En närmare titt på juvelerna som pryder denna artefakt.


Juveler i äkta plast konstfullt infattade i blått guld. Om man tittar noga ser man att hela handtagsdelen skimrar av pärlemor.


Varje snurrarm har en diamant med en unik slipning i toppen, här ovan syns hjärtslipningen. Detta medverkar så klart till att bryta ljuset på ett hänförande sätt.
Och för detta mästerverk betalade vi endast 150 kronor. Ett riktigt kap! =)

Och nästa vecka släpps biljetterna till nästa års föreställning. Då handlar det om prinsessor. Undrar just om vi ska åka på den. Nej, det finns säkert inget intresse!

1 kommentar:

Helena sa...

Oj oj vilket äventyr ni varit på!
Hälsn.Faster/PTI