Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

fredag 7 januari 2011

Ladda för dagis

Lillan ska börja på dagis nästa vecka, och vi jobbar hårt på förberedelserna.
Nästa storlek på kläder har hämtats ner från vinden (och vi har fått inse att det kanske inte är nästa storlek, kläderna passar nämligen otäckt bra...) och bristerna i garderoben har listats för kommande inköp.

Mockasinerna, ganska oanvända eftersom storasyster aldrig gillade dem, föll henne verkligen i smaken. Hon håller glatt fram foten för att underlätta pådragandet, och sedan utnyttjar hon mockasinens egenskaper till fulländning: hon hasar med dem så att det blir ett roligt ljud, hon stampar när hon går så att det blir ett annat roligt ljud... Och inte en gång har hon dragit av dem, som hon gör med alla strumpor vi sätter på hennes fötter. Hon klagar till och med om vi inte har satt på dem. Jag skulle tro att hon kommer att använda dem flitigt även på dagis. =)

Schemat är en annan förberedelse. Jag har pusslat med mitt schema, sambons flexmöjligheter, tänkbara start och sluttider och fått ihop ett hyfsat schema. Problemet är att jag inte vill att hon ska ha så långa dagar redan från början. Det känns inte okej att ha en knappt-ett-och-ett-halvt-åring 40 timmar på dagis varje vecka. Helst skulle jag vilja korta ner tiden rejält i en månad eller två, men det låter sig inte göras hur som helst.

Lillans egen förberedelse går ut på att ha full uppsättning framtänder vid starten. Det innebär att hon just nu lider. Hon är anti-allt, speciellt mat- och sovsituationer. Hon vill inte vara ensam, hon vill upp och kramas, men hon vill inte sitta i knät... Motsägelsefull till fulländning. Hoppas att det går över snart!

1 kommentar:

Helena sa...

Åh lyllos dagistanterna som får ta hand om lillan!Tänk om alla kramar tar slut....
Hälsn.Faster