Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

fredag 23 april 2010

På riktigt

Nu är jag på gång på riktigt. Idag hämtade jag min beställda bok i bokhandeln, och fyra reserverade böcker på biblioteket. En av dem har jag redan plöjt och hittat en hel del matnyttigt. Hoppas bara att jag kan skriva det jag tänkt, så att jag får användning för de här böckerna.
Den köpta får jag garanterat nytta av, eftersom det är en handbok som vi rekommenderas använda vid skrivandet, men de lånade går på temat läsinlärning, och jag har inte kört den planen med någon som kan det där med examensarbeten än...

Jag ska verkligen göra mitt bästa för att skriva färdigt nu under våren, för det vore riktigt jobbigt att ha det hängande över mig när jag för första gången ska ta emot en förskoleklass full av skolnykomlingar och försöka göra något vettigt av det samarbetet.
Däremot är jag övertygad om att det kommer att kräva en hel del av mig. Att få tid att plugga när man är hemma med en bäbis som sällan vill sova är nog inte det lättaste. Det faktum att storasyster bara är på dagis femton timmar i veckan, och dessutom ska både hämtas och lämnas underlättar inte. Att både jag och lillan ska äta mat varje dag stjäl massor av tid. Dessutom har jag en och annan fritidsaktivitet som jag också vill få tid till: trädgården, babysången, bloggen...

Jag ska försöka göra en budget över tiden jag ska lägga ner. Det måste vara realistiskt, men det ska också ge resultat. Jag måste vara effektiv när jag pluggar och så måste jag skriva hela tiden. Jag kan inte sitta och bara läsa hur länge som helst, med bara korta anteckningar för hand, det måste in i mallen, in i datorn. Jag känner mig själv: jag kan fila på formuleringarna till dödagar, så det är lika bra att börja i tid.

Inga kommentarer: