Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

onsdag 21 april 2010

Inte illa

Min stora tjej, knappt fem år, visade idag överraskande färdigheter i matematik.

Hon stod och kollade över axeln medan jag spelade lite, som jag trodde, intelligensbefriande Farmville på Facebook. Jag håller på att samla prylar till en barnkammare för djurens bäbisar, och tittade just på sammanställningen över vilka prylar jag behöver, när hon efter en stunds koncentrerad tystnad säger:
"Du behöver bara sex till av den där."

På skärmen kan man bara utläsa att jag har fyra av "den där". Hon har själv koll på att det är tio det ska vara (om det är gott minne eller om hon har förstått att tio är ett magiskt tal i vårt tiobaserade räknesystem vet jag inte) och sedan har hon räknat ut att det fattas sex stycken.
Inte var det en enstaka lyckträff heller, för därefter räknade hon ut att det saknades tre av den andra, där det stod sju.

Jag kan inte påminna mig att vi har pratat något särskilt om minus eller fattas, även om det så klart kommer upp då och då, lärare som man är...
Hon måste alltså vara extremt intelligent. Brås på mor sin. ;)

Inga kommentarer: