Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

onsdag 28 april 2010

En riktig skitdag!

Idag blev inget som det skulle.

Som vanligt blev det tjafs med stora tjejen innan vi kom iväg till dagis, för sent, som vanligt, det också.

Storhandlingen gick om intet, eftersom jag inte hade hunnit göra matlista och därmed inte heller inköpslista. Istället åkte jag hem i förhoppningen att jag skulle kunna plugga på förmiddagen, men eftersom lillan ihärdigt vägrade sova, utan var orolig och krävde mycket uppmärksamhet, blev det inget av med det heller.
Funderade på att ta en promenad med henne, men konstaterade att jag måste äta för att sedan åka och handla innan stora tjejen skulle hämtas på dagis, så även promenaden gick om intet.
Eftersom jag ännu inte handlat blev det en halvdan lunch, med pastaspiraler och brödlösa hamburgare , och det var på håret att jag hällde ut alltihop på golvet.

Trots att jag haft hela förmiddagen på mig hade jag ändå inte fått ihop en vettig inköpslista, och tiden började tryta, så det blev en snabbhandling i lilla butiken vid dagis, istället för storhandling i stora butiken på andra sidan stan, och så fick jag med mig en ledsen tjej hem, som efter en incident på dagis häftigt deklarerade för mig att hon nu inte längre var kär i killen som ägt hennes lilla hjärta i flera år. "Inte idag i alla fall!"

Lillan hade somnat när vi kom till dagis, men vaknade strax efter ankomsten till hemmet. Hon placerades i vagnen, med förhoppningen att hon skulle somna om, men tji fick jag: hon fortsatte eftermiddagen på samma sätt som hon inlett dagen. Trött och kinkig.

Tjafsade lite till med stora tjejen, som försöker förhandla om toalettbesök(!) till och med. Jag lämnade henne med hot om att hon skulle få ta hand om sina egna bajsiga underkläder om hon vägrade gå på toaletten. Barnsligt, men liksom lillan var jag både trött och kinkig vid det laget.

Istället för att göra i ordning min välbehövliga latte fick jag sätta mig och amma, och innan jag fick kaffe i mig hade vi också haft en mjölkolycka i kylen, när jag halvt om halvt tvingat stora tjejen att balansera på en pall med ett fullt mjölkpaket. (Bör försöka med ett djupt andetag istället nästa gång...) Lillan blev inte lyckligare av att bli åsidosatt mitt under amningen, så kaoset fortsatte.

För att slappna av lite grann satte jag mig vid datorn och spelade lite pusselspel. Avslappningshalten kan väl ifrågastättas när jag hade kaffeglaset i ena handen, medan den andra stöttade lillan, som fick amma sig till lite sömn.
Snart nog började hon visa tecken på magkramper, och efter att ha vridit sig i smärtor kom det en hård klutt i blöjan. När det var åtgärdat satte jag igång med maten, men när sambon klev in genom dörren rann tårarna nerför kinderna, och han fick ta över.

Efter det har jag pluggat en aning, men mest försökt skapa lugn i mitt inre kaos.

Jag behöver semester!

1 kommentar:

Hanna sa...

Hej vännen..
Kan inte lova dig semester eller ledigt... men en stor kram kan jag i alla fall skicka till dig..

*kramar*