Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

fredag 14 maj 2010

Sömnbootcamp

Långhelgen har vigts åt att få lillan att anamma vettiga sömnrutiner, eftersom vi tröttnat på rockaden som ägt rum varenda natt: Lillan i min säng, jag i sambons säng och sambon på soffan. Några nätter har vi trängts alla tre i sängen, men då sover jag inte många minuter i sträck, eftersom det är jag som hamnar på kanten eller i skarven...

Nu gav vi oss den på att hon skulle sova i sin säng, och efter koll med BVC har vi belägg för att vägra amning nattetid.

Onsdag kväll bjöd på några timmars skrik och gråt innan hon somnade av utmattning. Sedan sov hon i egen säng till kvart över fem, då jag gjorde bedömningen att natten var över och hon fick amma i sängen. Det beslutet har jag efter noga övervägande ångrat, eftersom det innebar att hon somnade och sedan vaknade för dagen i min säng. Igen.

Torsdag kväll somnade hon efter en enda skriktimme, och bortsett från ett blöjbyte och en ny skriktimme mitt i natten sov hon i sin säng hela natten. Halv åtta vaknade hon och låg och småjollrade i sängen, som hon alltid gjorde förut. =)

Fredag kväll (idag) var skriken inte lika desperata, och hon tystnade redan efter en halvtimme. Då kom storasyster ut och klagade på att hon inte kunde somna, och då vaknade hon förstås, men bara någon minut senare sov hon igen. Nu återstår att se hur natten artar sig, men det förefaller gå åt rätt håll i alla fall.

I morgon har vi sista kvällen på bootcamp, sen är långhelgen över och vi ska in i vardagen. Förhoppningsvis håller det i sig, så att far i huset får sova ordentligt, så att han orkar upp och jobba på måndag, och på tisdag är det dagisdags igen, så storasyster behöver också sova. Själv hoppas jag att jag får behålla min säng ett tag till, för jag får så infernaliskt ont i ryggen av att ligga på helspänn bredvid en bäbis. *suck*

Inga kommentarer: