Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

onsdag 17 mars 2010

Risken med att köpa ny bil...

Vi köpte en "ny" bil i november. Den är nu inte direkt fabriksny utan från seklets början, men ny för oss.
Man kan ju tycka att en ny bil ska innebära lite mindre problem än den gamla, speciellt som förre ägaren, min svåger, inte haft några direkta problem med den.
Detta antagande har visat sig ha ytterst få beröringspunkter med sanningen.

Vi köpte den som sagt i november, och vi hade nästan omgående småproblem med vad vi tror är luftmängdsmätaren (baserat på att vi hade det felet på vår första bil, inte på att vi vet vad det faktiskt är), som gjorde att motorn stannade "i farten" när man saktade ner en aning. Sedan startade den upp igen av sig själv. Lite läskigt, speciellt som den ofta gjorde så här i korsningar, där man vanligtvis saktar in. Korsningar är inte det bästa stället att bli stående på...

Efter en dryg månad var det dags för julledighet, och eftersom den andra bilen har epitetet "finbil", och våra utflykter i juletid till största delen är gemensamma finbilsutflykter, fick den nya bilen stå ett par veckor.
När det sedan var dags att skjutsa dottern till dagis igen efter juluppehållet vägrade bilen starta. Den hade varnat lite före jul också, men nästa gång man provade gick det bra igen, så... Men den här gången var det helt kört!

Nytt batteri rådde bot på detta, men nästa dag kom nästa överraskning:
Punktering.

Här någonstans var jag ganska trött på min nya bil, kan jag säga...

Nu kunde det väl räcka med fel? Jo, den var ju lite trög att styra, men med all snö som låg på vägarna var det väl bara att räkna med.
Eller var det kylan som påverkade servooljan?
Eller var det något fel? Sambon tyckte inte att det lät konstigt att den var trög, det var finbilen också, sa han. Tills han själv körde min bil. Det visade sig att vi inte har ett uns servoolja i bilen... Däremot under bilen. Det har visst läckt en aning...

I morgon ska den in på verkstad.
Och sedan ska jag vara mycket noga med att klappa om den varje morgon, för det var så min svåger gjorde, och han hade ju inga problem att tala om med den här bilen.

Inga kommentarer: