Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

torsdag 30 december 2010

På riktigt

Jag har vid flera tillfällen gjort pannacotta på gelésocker, vilket jag tycker är smidigt, och resultatet blir gott.
Min svägerska frågade vid något tillfälle en av sina kollegor (hon jobbar på konditori) om råd, jag tror att det gällde smaksättning av pannacotta, och när det framgick att hon tänkte använda gelésocker fick hon höra att det skulle man ALDRIG använda till pannacotta. Eftersom jag fortfarande hävdar att det går jättebra har jag inte brytt mig om att följa just den rekommendationen.

Idag, dagen före den stora pannacottahögtiden, var gelésockret alldeles sopslut i den stora matvarubutiken, så jag dristade mig till att köpa gelatinblad istället.
Det var inga större problem att fixa med dem, och eftersom man kan röra ut dem direkt i vätskan slapp jag vattenbadet, så det var hyfsat enkelt.

I denna stund står provpannacottan i kylen och stelnar, och om ett par timmar visar det sig om jag faktiskt kan göra pannacotta "på riktigt". =)

Inga kommentarer: