Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

tisdag 28 december 2010

Nyårsplaner

Vår vana trogen är det vi som står för värdskapet på nyårsafton. (Kan det vara fjärde året, eller rent av femte?)

Vanligtvis är det trerätters som planeras, inhandlas och tillagas av oss, men betalningen delar vi på. Inför årets tillställning hade jag önskemål om att göra på annat sätt, då jag ser framför mig hur jobbigt det kommer att vara att tillaga dessa tre rätter med en ettåring hängandes i kjolarna och en speedad femåring som trissar upp stämningen.

Knytis kändes som en plan: alla tar med sig en rätt (förrätten, varmrätten eller efterrätten), som eventuellt värms upp eller piffas till på plats. Arbetet delas upp, och kökskaoset kanske i alla fall halveras.
Tyvärr såg alla andra bara problemen med det hela, och till slut lät det som att vår trerätters skulle bli en pajbuffé... Då skulle förrätt och efterrätt i alla fall falla på vår lott, och glamouren skulle sjunka, åtminstone i mitt tycke. Så jag bet i det sura äpplet och deklarerade att vi gör som vanligt trots allt, så nu är det planering som gäller.

Välkomstdrinken är i det närmaste klar. Enkel värre, bara två ingredienser: mousserande och granatäpple.
Förrätten blir nog samma goda soppa som de senaste åren: tomatsoppa med kräftstjärtar. Mums!
Varmrätten blir någon variant på potatisgratäng och kött. Detaljerna är inte klara än.
Efterrätten däremot är ett oskrivet blad. Pannacotta känns lyxigt men enkelt, och går att variera... Hur som helst gärna något litet, dels för att det är mer glamour, och dels för att man ändå inte orkar trycka i sig för mycket som tredje rätt.

Förra året bjöd på en rejäl läxa, som jag lärde mig utantill: Handla inte maten innan gästerna bekräftat att de kommer! (Vi hade mat för ett helt kompani, och alla lämnade återbud. =( Tack och lov kunde vi övertala en av familjerna att vi inte skulle skylla på dem om vi blev sjuka, så till slut hade vi tre gäster i stället för åtta...)
I år tänker jag hellre fråga en gång för mycket. :P

1 kommentar:

Helena sa...

Oj oj vad här haglar inlägg hinner inte med ju ;-)
Hälsn.PTI