Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

tisdag 21 januari 2014

Varför?


Mannen med den fantastiska vågen bad mig fundera på varför jag vill gå ner i vikt.
För att svaret kan hjälpa mig med motivation och metoder.
Och målbilder.
Så nu funderar jag.

Först och främst känner jag att jag kan bättre än det här.
Jag behöver inte se ut så här, och jag behöver inte vara så här osmidig.
Jag kan bättre, så varför ska jag behöva bli ledsen varje gång jag ser mig i spegeln?
Jag vill gå ner i vikt för att jag vet att jag kan.

Sen är det ju kläderna.
Alla de där kläderna som jag inte kommer i.
Alla de där kläderna som jag måste köpa, fast jag har fullt av kläder i garderoben, 
bara för att jag inte kommer i de där kläderna i garderoben.
De där bra vinterkläderna som jag inte kommer i, 
och därför tvingas gå i kläder som egentligen inte funkar.
Den där jackan jag köpte förra vintern, men som jag knappt får ihop över magen.
Jag vill gå ner i vikt, och minska i omfång, så att jag kommer i mina gamla kläder.

Dessutom vill jag gå ner i vikt för att må bättre.
Orka mer.
Slippa eventuella följdsjukdomar, som diabetes eller hjärtproblem.

Men när jag verkligen tänker efter, tror jag att jag vill gå ner i vikt för att jag mår bättre.
Under min depression hade jag tanken, men inte orken och viljan att ta tag i det.
Nu orkar jag ta tag i det.
Jag har viljan.
Jag har börjat, och jag kommer att genomföra det.
Jag vill gå ner i vikt för att jag mår bättre.

Inga kommentarer: