Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

söndag 19 januari 2014

Superbillig ny soffa!

Vi köpte ny soffa ganska snart efter att vi flyttade in i vårt nya hus för åtta år sedan.
En i tyg, istället för den gamla puffiga skinnsoffan.


Dessvärre visade det sig att grovt tyg gärna repar upp sig,
och därför har våra soffkuddar sett ut så här nästan lika länge som vi haft soffan.
Jag har länge funderat på hur jag ska kunna laga dem,
för vi har inte råd att köpa den där nya soffan som vi egentligen drömmer om.
Men jag vill ju inte lägga ner alltför mycket jobb...


Men så kom jag på ett sätt att förstärka tyget där det repat sig.
Med juteband, som jag egentligen köpte för att pynta ett zinkfat till jul...


Man nålar fast bandet på avigsidan, så nära kanten på tyget som möjligt.


Sen syr man fast bandet med sicksacksöm.


Många sömmar fram och tillbaka, över hela bandets yta,
men mest på den delen där det repat sig.
När man är klar med sicksackandet syr man ihop hålet med raksöm,
längs den gamla sömmen.


Visst blev det skillnad!

Jag är toppennöjd, och nu har vi en hel soffa,
som känns lite som ny,
till priset av juteband för 12 kronor metern.
=)

Inga kommentarer: