Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

måndag 20 januari 2014

Superpeppad!


Idag hade jag en date med mannen med den fantastiska vågen.
Mannen med den fantastiska vågen arbetar inom företagshälsovården för oss kommunanställda, 
och vågen är en sån där som mäter fettprocent och räknar ut BMI och så vidare.

Av erfarenhet vet jag att regelbundna träffar med mannen med den fantastiska vågen 
gör underverk för min hälsa i allmänhet och min vikt i synnerhet.
Alltså är jag väldigt glad att han gick med på att börja träffa mig igen.
Och mycket riktigt är jag superpeppad efter att ha träffat honom idag.

Vikten var inget glädjebesked, men jag har i alla fall gått "plus minus noll" sedan före jul,
och med tanke på sockerdieten jag höll under julledigheten är jag nöjd med det.
Och nu har jag något att jobba för!
Det är en hel del som kan förbättras, och det är ju bra för motivationen!

Men ännu bättre var samtalet vi hade om mina mål och mina planer.
Han är jättebra på att lyfta fram det viktiga och få mig att fokusera på rätt saker.
Idag talade han om att min plan lät jättebra, och att han inte tycker att jag ska göra mer just nu.
Han rådde mig att ge det tre månader, och se om det ger effekt, innan jag gör några justeringar.
Jag ska bestämma en lägstanivå, som jag är nöjd med, 
och sedan ge mig själv cred för allt jag gör utöver lägstanivån.
På så sätt behöver jag inte känna det som ett nederlag om jag någon vecka inte orkar det där lilla extra.

Sen kanske det inte kommer att synas på vågen nu direkt,
så jag ska vara uppmärksam på alla små tecken som pekar åt rätt håll:
kläder som sitter lösare, ökad ork, ökad rörlighet...

Om sju veckor ska jag dit igen.
Jag hoppas så klart att även den fantastiska vågen då skvallrar om att jag är på väg åt rätt håll.
I alla fall något litet.

Inga kommentarer: