Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

söndag 12 januari 2014

Sockerfritt


Efter julledigheten konstaterade jag att det blivit alldeles för mycket sötsaker.
Jag är lite sån där att antingen äter jag ingenting eller så vräker jag i mig sötsaker,
och julledigheten blev en sån där vräker-i-mig-upplevelse.
Jag har gjort mycket julgodis den här julen, och det "måste ju ätas upp".
Att jag inte mådde så bra gav mig ytterligare anledning: tröstäta...

I slutet av ledigheten började magen säga ifrån på allvar,
och när jag låg och vred mig i magsmärtor natten innan jag började jobba
kom beslutet ganska naturligt till mig:
Noll och intet socker på ett bra tag!
Tiden bestämde jag till januari ut, och reglerna blev ganska enkla:
Inget onödigt och synligt socker.
Inga kakor, ingen glass, ingen läsk, ingen sylt, ingen ketchup och... inget socker i kaffet!
Chips, popcorn och salta pinnar fick också respass, även om jag inte är så insatt i sockerhalten i dem.

Första arbetsdagen gick över förväntan! 
Trots totalt frosseri från kollegornas sida lyckades jag undvika godiskorgen utan större ansträngning.
Kaffet blev en större ansträngning, men med beordrade hejarop från kollegorna gick det bra.
På eftermiddagen kom dock huvudvärken, som sedan höll i sig i ett par dygn.

Favoritkakorna som dukades fram i personalrummet undveks skickligt,
kaffet blev till slut uthärdligt även utan sockerbiten, 
svåraste biten var att lära bort automatiken, det där att man är van att hämta sockret...
Och huvudvärken gav faktiskt med sig.

Sen kom helgen...
I veckan gick det hur bra som helst, men på helgen, i soffan framför TV:n...
Sockersug, småätarsug, viljan att stoppa nåt i munnen...
En frukt är inte samma sak!
Till slut grät jag okontrollerat och gjorde i ordning en osötad latte sent på kvällen bara för att.
Det faktum att tre veckor återstår av januari blev lite för mycket.

Planen för nästa helg är att ha en massa goda frukter hemma!
Melon, vindruvor, kiwi... Lyxfrukt!
Kanske mixa ihop en vattenmelonsorbet utan socker?
Servera som smågodis eller som en fruktsallad.

För jag ska klara det!
Hela januari!

Sen ska jag försöka hålla sötsakerna till helgen, även om de är tillåtna.
Första helgerna i februari är redan uppbokade:
semlor, kladdkaka med after eight-fluff och så kakor på burk, som jag fick av min kollega.



Inga kommentarer: