Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

onsdag 11 januari 2012

Nu är det jul igen...

Jag började jobba idag.
Det gick bra. Över förväntan faktiskt.


Klockan fick förnyat förtroende på handleden,
kalendern utrustades med sin penna och stoppades ner i väskan,
sedan bar det av.

Med någon minut till godo körde jag in på skolans parkering.
Vid första anblicken såg det fullt ut, men det fanns i alla fall några lediga platser.
Sen gick det på rutin.

Namnskylten satt så ordentligt på insidan av skåpdörren,
och nyckeln gled obesvärat in i låskolven, 
trots att jag vet att det har varit låsbyte sedan jag jobbade senast.
Tur att jag var duktig och hämtade ut en ny nyckel innan jag blev sjuk.


Det kändes så rätt, så hemtamt på något vis,
att ha nyckelbandet hängande ut ur fickan, ner längs benet.
Det är ju så det ska vara!

Jag hade inte glömt några namn på barnen heller, tack och lov!
Sånt där kan vara känsligt.

Två timmar gick fort och lätt,
sen kunde jag fara hemåt mot min rutinmässiga avslappningsövning.
I morgon kör vi igång igen, och det kommer att bli så bra så!


Jaha, och var kommer rubriken på inlägget in, då?
Jo, på vårt kontor stod julgåvan från klassen och väntade på mig.
Nu ska här mumsas julkolor och sörplas julkaffe!

Inga kommentarer: