Här skriver jag om saker som händer i mitt liv,
gärna med en humoristisk tvist och kanske inte alltid ur ett förutsägbart perspektiv.

tisdag 7 september 2010

Ett år...

Idag fyller lillan ett år.
Det var ju inte länge sedan jag låg på BB och förundrades över mitt nya lilla mirakel (samtidigt som jag förtvivlade över svininfluensan som tvingade mig att vara ifrån stora tjejen i flera dagar). Sedan har det hänt otaliga mirakel och plötsligt har ett helt år passerat.

Det senaste är att hon tar sig runt till fots. Hon går inte utan stöd, men hon hittar å andra sidan stöd lite varstans, så det är inget större hinder. Är det inte lära-gå-vagnen, så är det en stol eller något annat som går att skjuta framför sig medan man tar sig dit man vill.

Födelsedagen blev en förhållandevis lugn tillställning, även om den blev en påfrestning för hennes mamma: Upp vid fem, börja jobba 6.15, hantera förskoleklassen utan min kollega, som var på kurs (det gick bra, förstås, men det är ändå en liten anspänning). Av någon anledning valde jag och resursen som jobbar i klassen att introducera Röris (ett gympapass för klasssrummet) just idag, så efter två låtar i högsta tempo kom huvudvärken som ett brev på posten. Den höll sedan i sig medan jag åkte och hämtade stora tjejen på dagis och hem till sambon som ivrigt väntade på att få ge sig av mot Globen och Ozzy-konsert. Skjutsen var redan på plats när jag kom hem, så det blev ett forcerat paketöppnande innan de packade in sig i bilen och tog sikte på stockholmstrafiken. Då hade eftermiddagsgästerna redan anlänt, så det blev ingen direkt vila. När de tackat för sig var det dags för mat, och innan vi hade svalt sista tuggan kom kvällsbesöket: hela den kvinnliga delen av min närmaste familj: mamma, syster och systerdöttrar, och då var det så klart full rulle igen. Sedan kunde jag inte göra i ordning vällingen tillräckligt snabbt, och efter det sov födelsedagsbarnet sött i min famn. När sedan storasyster var nattad enligt konstens alla regler infann sig äntligen lugnet.

Allt som allt blev det sju gäster (plus pappas konsertsällskap) idag, långt ifrån det hav av gäster som invaderade stora tjejens ettårsdag. Men hon fyller ju en helgdag, när "alla" är lediga, och så här års är förkylningar nästan obligatoriska.

Inga kommentarer: